Kłopoty na lotnisku? Sprawdź, czy lotnisko musi zapewnić Ci hotel.

Kłopoty na lotnisku? Sprawdź, czy lotnisko musi zapewnić Ci hotel.

Kłopoty zdarzają się również na lotnisku podczas podróży. Najczęściej jest to odwołany lub opóźniony lot. Co robić i czego można żądać jeśli utkwimy na lotnisku z winy przewoźnika? Oto kilka zasad obowiązujących linie lotnicze w stosunku do pasażera w razie nieprzewidzianych kłopotów. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego oraz Rady WE (261/2004, z dnia 11 lutego 2004r.), pasażer który odbywa podróż z lub do któregokolwiek państwa Unii Europejskiej, a także Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu, ma prawo w przypadku odwołania, opóźnienia lub odmowy wejścia na pokład, do szczególnych uprawnień.

Zasada szczególnych uprawnień polega na tym, że linia lotnicza realizująca kłopotliwe połączenie ma obowiązek zapewnić pasażerom pełna opiekę, czyli dostęp do telefonu, miejsce w którym mogą odpocząć, wyżywienie, a w przypadku przedłużającego się opóźnienia zakwaterowanie oraz transport do miejsca zakwaterowania. Warunki te muszą być spełnione przy opóźnieniu minimum 2- godzinnym na trasie lotu do 1500 km. Analogicznie należy postąpić przy spóźnieniu 3 lub 4– godzinnym na trasie lotu wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km oraz wszystkich lotów na odległość od 1500 km do 3500km.

W przypadku opóźnienia powyżej 5 godzin, pasażer ma prawo zrezygnować z podróży lotniczej i żądać zwrotu ceny biletu. Dodatkowo jeśli nie znajduje się na lotnisku na którym podróż się rozpoczęła, może wrócić najbliższym lotem na początkowe lotnisko. Co w sytuacji kiedy usłyszymy odmowę przyjęcia na pokład? Takie problemy pojawiają się często podczas wakacji. Najczęściej związane są z tzw. overbookingiem, czyli sprzedażą większej ilości biletów niż miejsc w samolocie. Linie lotnicze stosują praktyki overbookingu ze względów ekonomicznych, szacuje się że jeśli wycofałyby się z tego procederu to ceny biletów wzrosłyby o 20 do 30%.

Oczywiście przewoźnicy nie mogą zostawić w takiej sytuacji pasażerów samych sobie, są zobowiązani do sprawdzenia czy np. ktoś z pozostałych pasażerów na ochotnika nie zdecyduje się na rezygnację z lotu, jeśli chętny się nie znajdzie to personel linii lotniczych sam wyznacza osobę która nie będzie mogła lecieć tym lotem. Jednak w tym przypadku pasażerowi który nie mógł, pomimo zakupu biletu, wejść na pokład, przewoźnik musi zwrócić pieniądze bądź zaproponować zmianę lotu, a także wypłacić odszkodowanie. Wysokość odszkodowania jest uzależniona od trasy lotu. Jeśli trasa lotu obejmuje dystans do 1500 km, pasażer otrzyma 250 euro.

Opóźnienia lotów W przypadku lotów powyżej 1500 km na terenie UE lub lotów innych na dystansie powyżej 1500 km, ale do 3500 km, pasażer otrzyma 400 euro. Jeśli lot był przewidziany na trasę dłuższą niż 3500 km, to odszkodowanie wynosi 600 euro. Dodatkowo jeśli w danym dniu nie będzie już odpowiednich przelotów, linie lotnicze muszą zapewnić pasażerowi nocleg i transport do miejsca noclegu. Tego typu uprawnienia nie przysługują osobie, która nie została wpuszczona na pokład z własnej winy, czyli np. była pod wpływem alkoholu lub awanturowała się. W razie odwołania lotu, pasażer ma prawo zrezygnować i zwrócić się z żądaniem zwrotu pieniędzy w ciągu 7 dni, lub też zapewnić sobie lot w innym terminie na tym samym odcinku.

ul. Koksowa 45 37-896 Kraków

504-236-216

kontakt@lady-pank.com.pl