Nowości na krakowskim lotnisku - terminal i usprawnione połączenie kolejowe

Nowości na krakowskim lotnisku - terminal i usprawnione połączenie kolejowe

Osoby, które już od jakiegoś czasu odwiedzają lotnisko w podkrakowskich Balicach, teraz mogą mówić o dokonującej się na ich oczach rewolucji. Określenie wydaje się zresztą uzasadnione, począwszy od 28 września pasażerowie mogą bowiem wykorzystywać nowy terminal. Ruszyło również połączenie obsługiwane przez PKP, dzięki któremu podróżni trafiają wprost na lotnisko. Nowa część lotniska obejmuje między innymi halę przylotów wszystkich rejsów, poczekalnie odlotowe i punkty, w których odbywa się kontrola bezpieczeństwa. Pierwsi skorzystali z niej pasażerowie lecący do Warszawy, potem zaś funkcjonalność nowego terminalu mogli ocenić również ci, którzy przylecieli zarówno z Warszawy, jak i Brukseli. Oczywiście, nie oznacza to, że starsza część terminalu nie będzie już wykorzystywana. Nadal muszą się na nią zgłaszać ci turyści, którzy w podroż zabierają bagaż rejestrowany, tam bowiem znajdują się stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Jeśli jednak podróżujemy wyłącznie z bagażem podręcznym, możemy kierować się bezpośrednio do nowej części budynku.

Choć terminal był czynny od wczesnych godzin porannych, z jego uroczystym uruchomieniem postanowiono zaczekać do godziny 14-ej. Stało się tak nie bez przyczyny, właśnie wówczas pojawił się bowiem pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, który pokonał tę trasę już po zmodernizowanych torach. Co szczególnie ważne dla podróżnych planujących skorzystanie z tego środka lokomocji, pociąg pojawił się w punkcie docelowym już dwadzieścia minut po opuszczeniu krakowskiego Dworca Głównego. Zmodernizowana trasa jest elementem połączenia kolejowego kursującego od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia prze Kraków Główny aż do Balic. Zmiana przewoźnika (trasa jest teraz obsługiwana przez Koleje Małopolskie) przyniosła pasażerom jeszcze jedną niespodziankę. Aby trafić do Balic z Dworca Głównego należy zapłacić 8 złotych, a więc blisko dwa razy mniej niż wówczas, gdy połączenie, jeszcze przed modernizacją, było obsługiwane przez Przewozy Regionalne.

Czas przewozu na wspomnianej trasie wynosi teraz 18 minut, a pociągi odjeżdżają z Krakowa Głównego co pół godziny, 5 i 35 minut po każdej pełnej godzinie. Również dwa kursy w ciągu sześćdziesięciu minut są planowane z przeciwnej strony, gdzie na pociąg należy oczekiwać 16 i 46 minut po każdej pełnej godzinie. Trasa zmieniła się również dzięki dodaniu trzech nowych przystanków. Są to: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. W ciągu doby trasa jest pokonywana przez 39 pociągów. Co więcej, aż 33 z nich pokonują ją w całości docierając do Wieliczki. Mówiąc o nowym połączeniu nie da się ukryć uznania, nie można jednak zapominać o tym, że nie jest to pierwszy dowód na to, że miastu zależy, aby dostanie się do lotniska było jak najbardziej wygodne. Pierwsze dyskusje na temat połączenia kolejowego z Balicami pojawiły się już w latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia, choć pomysł doczekał się realizacji dopiero w roku 2006, na krótko przed wizytą złożoną w Krakowie przez papieża Benedykta XVI.

Pociągi na lotnisko w Balicach Najpoważniejszym wyzwaniem było przez ten czas uregulowanie stanu prawnego bocznicy kolejowej, która dziś stanowi połączenie do Balic i z pewnością jej losy nie rozwiązałyby się tak szybko, gdyby nie zaangażowanie Ministerstwa Obrony Narodowej. Urzędu Województwa Małopolskiego oraz samego Marszałka. W październiku 2005 roku nastąpiło uwłaszczenie na rzecz miasta terenów będących do tej pory własnością Skarbu Państwa, a także wykupienie tych terenów, które znajdowały się w rękach prywatnych właścicieli. Dziś połączenie kolejowe ku lotnisku odbywa się po nowych torach, a druga nitka szyn sprawia, że ruch może odbywać się w obu kierunkach niezależnie od siebie.

ul. Koksowa 45 37-896 Kraków

504-236-216

kontakt@lady-pank.com.pl